4 Eylül 2016

Hani yanlış zamanda yanlış yerde dünyaya gelenler vardır ya, belki yanlış zamanda değil ama yanlış yerde doğan insan Emin Çapa... Kendisi şu vakitlerde CNN Türk'te Ekonomi Müdürü olarak görev yapıyor. Peki onu özel kılan ne? CNN Türk'te gün içinde defalarca yaptığı ekonomi sunumları mı? Hayır, Emin Çapa belki Türkiye'nin en önemli araştırmacılarından biri. Ekonomi zaten mesleği ama onu özel kılan şey ülkenin en çok yönlü insanı olması. Uzaydan teknolojiye, eğitimden halk pazarlarına; her şeyle ilgili yaptığı bir araştırma, söyleyeceği bir söz var.

Dünya Çapında Bir Gazeteci, Kendini Sürekli Geliştiren Meraklı Bir Adam

Emin Çapa, 1967'de İzmit'te dünyaya gelmiş. Üniversite eğitimini ise İstanbul Üniversitesi Gazetecilik Bölümü'nde tamamlamış. 1999 yılında ise CNN Türk'te editör olarak çalışmaya başlamış. (Bu tabi ki ilk işi değil ama bu bir biyografi yazısı olmadığı için bu tarz detayları araştırıp bulmanızı rica ediyorum.) CNN Türk'te editör olarak başladığı kariyerine şu an Ekonomi Müdür olarak devam ediyor. Haber bültenlerinin ardından ekonomi bültenlerini sunuyor, Türk Ekonomisi'nin nabzını tutuyor, olabildiğince anlaşılır biçimde anlatmaya çalışıyor.
Ama Emin Çapa tabi ki bundan çok daha fazlası. Bir insanı entelektüel tanımına sığdırabilecek her yöne sahip. Araştırıyor, okuyor, yazıyor, eleştiriyor; hem de bunları kariyer kaygısıyla korkmadan yapıyor. Ki zaten kendini "Düşüncelerinin sahibi - CNN Türk çalışanı" olarak tanımlıyor. Buraya belki ufak bir serzeniş, bir bıkkınlık söz konusu. Düşüncelerin birer çalışan olmadığı anlatmaya çalışıyor.
Yani diyor ki; "Ben CNN Türk'te yalnızca bir çalışanım. Ne patronum, ne de köle. Ekonomi Müdürlüğü yapıyorum, derdimi olması gerektiği şekilde anlatmaya çalışıyorum. Ama CNN Türk'te işim bittiğinde Emin Çapa'yım. Dolayısıyla fikirlerim, herhangi bir kalıba sığmak zorunda değil." Aslında bir gazetecinin, fikirleri olan bir insanın yapması gerektiği gibi.

Dünyanın 1001 Hali

14 Temmuz 2015 tarihli Dünyanın 1001 Hali Programı - New Horizon'un Pluton Keşfi - http://tv.cnnturk.com/dunyanin1001hali
Emin Çapa, CNN Türk'te ekonomi programları yapmakla kalmıyor, zaman zaman uzayla ilgili gelişmeleri, yaptığı çarpıcı araştırmaları en anlaşılır ve işe yarar biçimde anlattığı programlar hazırlıyor. 2012 yılında birbirinden ilginç ve büyük işlerin arka planında neler yaşandığını anlattığı O Sırada adlı programı yaptı. 2013 yılında ise eğitim ve bilim odaklı hazırladığı program Aklın İzi'ni CNN Türk şöyle tanımlıyordu:
Emin Çapa, Aklın İzi'nde sizi hurafeye, batıla, bilimsel görünen aldatmacalara karşı aklın ve bilimin peşinde düşmeye davet ediyor.
Bir dönem ise Dünyanın 1001 Hali adlı programla bizlerin karşısına çıkan Emin Çapa bu formatta da dünyanın her yerinden, bilmeye değer her şeyi ekrana taşıdı. Zaman zaman teknolojik bir gelişmeyi anlattı, zaman zaman kaybolmaya yüz tutmuş bilgileri bizlere sundu.
Bu yaptıkları medeni bir ülke için çok olağanüstü işler değil. Fakat Emin Çapa'nın tüm bu işleri Türkiye'de yapıyor olması onun yaptığı işe çok daha fazla değer katıyor. Emin Bey, bu ülkede yapılmayanı yapıyor. Reyting kaygısı falan yok, çünkü zaten Türklerin "belgesel hastası" olduğunu çok iyi biliyor. 

Bir de ekleme yapayım. Bildiğim kadarıyla Emin Çapa şu anda ekonomi yayınları dışında herhangi bir program yapmıyor. Ancak şunu da söylemek gerek; ekonomi anlatırken sadece rakamlar vermekle kalmıyor, zaman zaman ilgi çekici bilgiler veriyor, kenarda köşede kalan önemli detaylardan haberdar olmanızı sağlayabiliyor. Yani Emin Bey'i ekranda gördüğünüzde bir süreliğine kulak vermenizi tavsiye ederim, neticede dizilerin tekrarlarını bulmak bu tarz yayınları bulmaktan daha kolay.

"Profesyonel Konuşmacı"

Univera 15. Mobil Teknolojiler Günü' Konuşması - https://www.youtube.com/watch?v=1JuKFaLGirg
Emin Çapa aynı zamanda İndeks Konuşmacı Ajansı isimli topluluğun üyelerinden biri. Alanında uzman onlarca konuşmacının toplandığı bu platforma, düzenleyeceğiniz bir etkinliğe bu uzman konuşmacılardan birinin katılımı için talepte bulunabiliyorsunuz. Dolayısıyla İnternet'te Emin Çapa'nın birbirinden farklı organizasyonlarda yaptığı sunumlara ulaşmanız ve bunları izlemeniz mümkün. Bu organizasyonlardan biri de TEDx. 2015 yılında konuşmacı olarak katıldığı iki TEDx etkinliğinde yaptığı iki muazzam konuşma, benim de beyefendiyi tanımaya başladığım videolar oldu.



Türkiye'de Olmasaydı...

Emin Çapa Türkiye'de doğmuş, büyümüş ve buralara gelmiş bir insan olmasaydı; mesela Norveç'te aynı işleri yapsaydı... İddia ediyorum, Emin Bey medeni bir ülkede Eğitim Bakanı, Teknoloji Bakanı ya da Başbakan tarzında bir görevde olurdu. Demem o ki, ben Türkiye'de şu son 3 satırı yazmak zorunda kalmamalıyım. Bizim de insanlarımız akrabalık ilişkileriyle değil, kişisel birikimleriyle ve ülkeye kattıkları değerle gündemde olmalı. Emin Çapa yaptığı ekstra işlerle ülkeyi aydınlatmak adına elinden geleni ortaya döküyor. Ama ne yazık ki başka Emin Çapa'larımız yok, bari olana sahip çıkalım. Sevgiyle, akılla ve bilimle kalın...

2 yorum

Yeni blog açacak olanlar için tazı isteriz ne yapalım ne edelim siteyi nasıl özelleştirip güzel hale getiririz

Reply

Şurayı inceleyip kendini tartarak bir yol haritası belirleyebilirsin: http://www.hthayat.com/yasam/guncel/haber/1003232-iyi-blogger-olmak-icin-15-ipucu
Ama şunu unutmamak gerekiyor, İnternet'te yapılacak herhangi bir iş öncelikle iyi bir araştırmacı olmaktan geçer. Ne demeye getiriyorum? Google'da arama yapmaktan korkma, araştır, düşün, taşın; sonrası zaten kendiliğinden gelecek. Sevgiyle...

Reply